The Classical Movement
2. The Classical Movement
The time when this movement became popular is known by three names:
The Classical Age: Because it followed high standards.
The Augustan Age: It was like the time of Emperor Augustus, whose rule brought great literature. Dr. Johnson said Dryden improved English literature just like Augustus improved Rome.
The Age of Reason and Good Sense: It focused on reason and clear thinking, based on Boileau's ideas in 1673.
Factors Responsible for the Changed Outlook
Around the middle of the 17th century, English poetry changed. The Metaphysical style had become confusing and less popular. Ben Jonson had warned about this and suggested a return to classical rules.
Jonson preferred order and discipline over wild imagination. His ideas were ignored at first but became popular later.
King Charles II stayed in France before becoming king. He brought French literary tastes to England, which were based on classical literature. This new style influenced all types of writing.
Writers followed:
Seneca for tragedy
Plautus and Terence for comedy
Virgil for epic and pastoral poetry
Juvenal for satire
Horace for literary taste
This change focused on training and craftsmanship rather than personal feelings.
The Precursors
The first poets of this movement were Edmund Waller and Sir John Denham. They wrote simple, charming poems. They inspired great poets like Dryden and Pope.
Though not very famous, Waller and Denham helped start the classical style. Soon, this style became popular among both writers and readers.
Characteristics of the New School
a) Respect for Rules
The new school followed strict rules in all types of writing:
Drama
Epic
Satire
Ode
Pastoral
They believed that perfect form was more important than deep emotions. This was very different from the passionate Elizabethan style.
b) Intellectual Quality
Writers avoided emotional writing. They focused on reason and correctness. Their poetry was aimed at the mind, not the heart.
Even when writing about strong emotions, they stayed calm and controlled. The plays of that time lacked emotional appeal.
However, their best quality was wit — smart and clever phrases. Pope’s lines are still quoted today, second only to Shakespeare.
c) Insistence on a Set Poetic Style
The style of writing became artificial. Writers avoided casual or technical language.
They followed Dr. Johnson's idea of choosing words that were refined and polished. Everyday speech was not allowed. This made their language stiff and formal.
d) Emergence of the Heroic Couplet
The heroic couplet became the most popular way to write poetry. It was used in:
Drama
Epic
Satire
Waller and Denham introduced it. Dryden and Pope made it famous. It replaced many other verse forms.
The heroic couplet was precise, clear, and intellectual — perfect for the age.
e) Treatment of Town Life
Many writers moved to London to find rich patrons who could support them.
Coffee-houses became popular meeting places. There were more than 3,000 coffee-houses in London. People from different jobs discussed news and literature there.
Writers like Dryden and Pope often met in coffee-houses. This social life inspired them to write about town life instead of nature or romance.
२. क्लासिकल चळवळ
या चळवळीची लोकप्रियता असलेला काळ तीन नावांनी ओळखला जातो:
क्लासिकल युग: कारण यामध्ये उच्च दर्जाची मानके पाळली गेली.
ऑगस्टन युग: हे रोमन सम्राट ऑगस्टसच्या काळासारखे होते, ज्याच्या राज्यकाळात महान साहित्य निर्माण झाले. डॉ. जॉन्सन यांनी म्हटले होते की, ड्रायडनने इंग्रजी साहित्य सुधारले, जसे ऑगस्टसने रोम सुधारले.
युक्तिवाद आणि चांगल्या समजुतीचे युग: हे कारण बोईल्यूच्या 1673 च्या कल्पनांवर आधारित होते, ज्यात कारणशक्ती आणि स्पष्ट विचारांवर भर दिला गेला होता.
बदलत्या दृष्टिकोनासाठी जबाबदार घटक
17व्या शतकाच्या मध्यास इंग्रजी कवितेमध्ये बदल झाला. मेटाफिजिकल शैली गोंधळात टाकणारी आणि कमी लोकप्रिय झाली होती. बेन जॉन्सन यांनी याची सूचना दिली होती आणि क्लासिकल नियमांकडे परतण्याचा सल्ला दिला होता.
जॉन्सनने कल्पनाशक्तीपेक्षा शिस्त आणि नियमांना प्राधान्य दिले. सुरुवातीला त्यांचे विचार दुर्लक्षित झाले, पण नंतर लोकप्रिय झाले.
राजा चार्ल्स II फ्रान्समध्ये राहिला होता आणि इंग्लंडमध्ये फ्रेंच साहित्यिक आवड घेऊन आला. ही नवीन शैली क्लासिकल साहित्यावर आधारित होती आणि सर्व प्रकारच्या लेखनावर प्रभाव टाकली.
लेखकांनी खालील लेखकांचे अनुकरण केले:
सेनेका: शोकांतिका
प्लॉटस आणि टेरेन्स: विनोदी नाटके
व्हर्जिल: महाकाव्य आणि ग्रामीण कविता
जुवेनाल: उपरोधिक कविता
होरेस: साहित्यिक अभिरुची
हा बदल वैयक्तिक भावना कमी करून प्रशिक्षण आणि कारागिरीवर भर देणारा होता.
पूर्वगामी लेखक
या चळवळीचे पहिले कवी एडमंड वॉलर आणि सर जॉन डेन्हॅम होते. त्यांनी साध्या आणि मोहक कविता लिहिल्या. त्यांनी ड्रायडन आणि पोपसारख्या महान कवींना प्रेरित केले.
जरी ते फारसे प्रसिद्ध नव्हते, तरी त्यांनी क्लासिकल शैली सुरू करण्यात महत्त्वाची भूमिका बजावली. लवकरच ही शैली लेखक आणि वाचकांमध्ये लोकप्रिय झाली.
नवीन शाळेच्या वैशिष्ट्ये
अ) नियमांचा आदर
या शाळेने नाटक, महाकाव्य, उपरोध, स्तोत्र आणि ग्रामीण कवितांमध्ये कठोर नियमांचे पालन केले. त्यांनी भावनांपेक्षा परिपूर्ण स्वरूपाला अधिक महत्त्व दिले.
ब) बौद्धिक गुणवत्ता
लेखकांनी भावनात्मक लेखन टाळले आणि कारणशक्ती व अचूकतेवर भर दिला. त्यांची कविता मनावर परिणाम करणारी होती, हृदयावर नव्हे.
क) निश्चित काव्यशैलीवर आग्रह
शैली कृत्रिम बनली होती. लेखकांनी साध्या किंवा तांत्रिक भाषेचा वापर टाळला. डॉ. जॉन्सन यांच्या मते, त्यांनी निवडक आणि उत्कृष्ट शब्दांचा वापर केला.
ड) वीर जोडशब्द (Heroic Couplet)
वीर जोडशब्द हा सर्वात लोकप्रिय काव्यप्रकार बनला.
तो वापरण्यात आला:
नाटकांमध्ये
महाकाव्यांमध्ये
उपरोधांमध्ये
वॉलर आणि डेन्हॅमने याचा वापर केला आणि ड्रायडन आणि पोपने तो प्रसिद्ध केला.
ई) नगरजीवनावर उपचार
अनेक लेखक लंडनला गेले, जेथे श्रीमंत संरक्षक त्यांना मदत करत होते.
कॉफी-हाउस लोकप्रिय बैठक स्थळे बनली. लंडनमध्ये 3,000 हून अधिक कॉफी-हाउस होती. लेखक आणि नागरिक तिथे साहित्य आणि बातम्यांवर चर्चा करत.
ड्रायडन आणि पोपसारख्या लेखकांनी नगरजीवनावर लेखन केले, निसर्ग किंवा प्रणयावर नाही.
Comments
Post a Comment